Vis det fulde website

FinansWatch

Finanstilsynet på vej med flere påbud til Danske Bank efter gebyrsag

Seks påbud er på vej til Danske Bank i forlængelse af storbankens gebyrsag, viser en aktindsigt i sagen, som Ritzau Finans har foretaget.

Foto: Jacob Gronholt-Pedersen / Reuters / Ritzau Scanpix

Finanstilsynet er ved at forberede en lang række påbud til Danske Bank i kølvandet på sagen om investeringsproduktet Flexinvest Fri, som havde et forventet negativt afkast for flere tusinde kunder.

Der kan være hele seks påbud på vej fra Finanstilsynet, viser en aktindsigt i sagen, som Ritzau Finans har fået.

Her fremgår det i et udkast til påbuddene blandt andet, at banken vil blive påbudt på ny at skulle udføre egnethedstests på alle kunder, der har indgået en aftale om Flexinvest Fri.

De skal sikre, at kundernes aftaler er forenelige med deres risikovillighed og finansielle situation, viser aktindsigten.

Lars Krull, der er bankekspert og senioranalytiker ved Aalborg Universitet, har fået forelagt aktindsigten. Han mener, at det er det strengeste af de potentielle påbud, da det er en svær samtale at tage med kunderne.

"Det insinuerer, at banken ikke har haft ordentligt styr på, hvad kundens risikoprofil egentlig var," siger Lars Krull til Ritzau Finans.

"De skal ikke kun ud til kunder, som har købt Flexinvest Fri-strategierne. Det drejer sig om alle kunder, som har købt et investeringsprodukt," fortsætter han.

Egnethedstest på ordentligt grundlag

Danske Bank skal fremadrettet også sikre, at den laver de såkaldte egnethedstests af kunderne på et ordentligt grundlag, lyder det i udkastet til et andet påbud.

Banken skal ifølge Finanstilsynet fremover sikre, at den inddrager tilsvarende investeringsydelser og finansielle produkter, som kan opfylde behovet hos kunderne, i sin rådgivning.

Det betyder også, at banken skal undlade at komme med anbefalinger, hvis der ikke er et investeringsprodukt, som passer til kunden, fremgår det af aktindsigten.

Lars Krull påpeger også, at der ingen tvivl er om, at Danske Bank ikke har ageret så "kundevant og omsorgsfuldt" over for kunderne, som den burde.

"Man har ikke varetaget kundens interesse på behørig vis, og det er noget skidt," siger han.

"Danske Bank får med grovfilen, men den får også det, den fortjener. Vi kan ikke have, at den største bank i Danmark ikke lever op til det, som er normgivende," påpeger han.

Danske Bank ikke nødvendigvis værst

Ifølge Lars Krull er der et ønske om en ny standard for egnethedstests i bankerne. Han fortæller endvidere, at der er stor forskel på standarden i de danske banker, når de udfører egnethedstests.

Han tror ikke, at Danske Bank har været dårligst på området, men banken har ikke været god nok, når det kommer til investeringsstrategierne Flexinvest Fri. Han vurderer, at det er vigtigt at tage fat der, hvor omfanget er størst.

"Det er godt,at tage fat der, hvor det er værst. Det er ligesom politiet, som stiller sig op, hvor de ved, vi kører for stærkt," siger Lars Krull.

Finanstilsynet skriver i aktindsigten, at banken ikke har handlet ærligt, redeligt og professionelt i kundernes bedste interesse.

Det skyldes, at Danske Bank fortsat markedsførte Flexinvest Fri-strategierne, selv om banken under en præsentation allerede den 13. januar 2017 af en medarbejder blev orienteret om, at produktet i flere tilfælde havde et forventet negativt afkast over fem år.

I alt indgik Danske Bank godt 7500 nye aftaler om Flexinvest Fri-produkter med et forventet negativt afkast i perioden fra primo 2017 til og med september 2018, har banken selv oplyst til Finanstilsynet, fremgår det aktindsigten.

Finanstilsynet vurderer samtidig, at de nye kunder ikke ville have indgået aftale om Flexinvest Fri, hvis de var bekendt med, at der ville være et forventet negativt afkast.

Et andet påbud er også, at banken skal berigtige den mangelfulde information over for kunderne. Det skal ske ved at tage individuelt fat i hver kunde. Der er både tale om nuværende og tidligere kunder med aftale om Flexinvest Fri.

Vil godtgøre berørte kunder

Danske Bank har, efter at sagen kom frem i slutningen af juni i år, valgt at godtgøre alle berørte kunder, og banken forventer, at tilbagebetalingen vil blive gennemført i slutningen af 2019.

Danske Bank har tidligere vurderet, at det kommer til at koste banken omkring 400 mio. kr. i godtgørelse og en kompensationsrente til de berørte kunder.

For en typisk bankkunde vil kompensationen alene svare til 1000-2000 kr. per kunde. Sagen berørte omkring 87.000 kunder, der i en periode har betalt et for højt aftalegebyr, oplyste Danske Bank i en pressemeddelelse i slutningen af juni i år.

Sagen fik konsekvenser for Jesper Nielsen, som var ansvarlig for Danske Bank aktiviteter i Danmark på tidspunktet for gebyrstigningerne.

Han var frem til udgangen af maj også midlertidig administrerende direktør hos banken, indtil hollandske Chris Vogelzang blev ansat som permanent afløser for Thomas Borgen.

Danske Bank afventer afgørelse

Danske Bank er selv blevet forelagt kritikpunkterne, men vil vente med at gå yderligere ind i sagen, indtil Finanstilsynets endelige afgørelse foreligger.

"Som vi også tidligere har gjort det klart, er vi enige i, at vi ikke har levet op til de forventninger, der med rette er til os. Vi har taget en række konsekvenser af sagen og blandt andet besluttet, at vi naturligvis godtgør alle berørte kunder," siger Danske Bank.

"Vi har løbende været i dialog med Finanstilsynet om sagen, men har ikke yderligere kommentarer før tilsynets endelige afgørelse er klar," lyder det.

Sagen kom første gang frem den 24. juni i år, hvor Finanstilsynet meddelte, at det var i gang med en større undersøgelse om Danske Bank og Flexinvest Fri-strategierne.

Banken offentliggjorde tidligere samme dag, at et større antal kunder havde fået forkert rådgivning om investering i Flexinvest Fri.

Finanstilsynet venter at træffe den endelige afgørelse i sagen i sensommeren.

Forsker undrer sig over manglende opråb fra rådgivere i Danske Bank

Danske Bank-topchef efter 4300 færre kunder: "Hver eneste kunde, vi mister, er bekymrende" 

Mere fra FinansWatch

Job

Se flere jobs