Vis det fulde website

FinansWatch

Udskiftning af kernesystem giver lange telefonkøer hos LB Forsikring

LB Forsikring har lige inden sommerferien rykket alle kunder over på nyt it-system. Det giver længere svartider, indtil medarbejderne har fået det nye system ind under huden. Chatbot er oprettet for at aflaste telefonerne.

Christophe Kirkegaard, kommunikations- og marketingsdirektør i LB Forsikring. | Foto: PR/LB Forsikring

Der er for tiden risiko for lange telefonkøer, hvis man som kunde kontakter LB Forsikring, der står bag de tre forsikringsbrands Lærerstandens Brandforsikring, Bauta Forsikring og Runa Forsikring.

Bl.a. har en kunde skrevet på Twitter, at han var nummer 124 i telefonkøen, da han ringede op.

De lange køer skyldes, at LB Forsikring inden sommerferien har overført samtlige kunder til et nyt it-kernesystem.

Det forklarer Christophe Kirkegaard, kommunikationsdirektør i LB Forsikring, til FinansWatch.

"Det, der så sker nu, er, at alle vores medarbejdere arbejder i et nyt system og til dels har fået en helt ny hverdag. Selvom vi både har ansat nye medarbejdere og indsat vikarer, så har det vist sig, at tingene her opstartsfase tager lidt længere tid. Det rammer bl.a. telefonkøen," siger han.

Går i den rigtige retning

Christophe Kirkegaard kan ikke komme med en præcis dato for, hvornår LB Forsikring er tilbage til de sædvanlige ventetider.

"Vores håb er, at når vi er på fuld styrke efter sommerferien, og systemet er lidt længere henne. Vi kan ikke giv et præcist tidspunkt, men inden for et stykke tid, skulle vi meget gerne være nået længere. Det går i hvert fald i den rigtige retning," siger han.

Til gengæld kan kunderne forvente, at LB Forsikring, med sit nye state of the art-system, som Christophe Kirkegaard selv kalder kernesystemet, der hedder IDIT og er købt hos israelske Sapiens for et trecifret millionbeløb, i fremtiden gør det lettere for kunderne at betjene sig selv online.

Chatbot afhjælper telefonkø

Derfor forsøger LB Forsikring også at appellere til kundernes tålmodighed.

"Vi er lige i en presset fase lige nu. Men når vi kommer i kontakt med vores medlemmer, og fortæller, hvad det handler om, så møder vi forståelse," siger Christophe Kirkegaard.

Desuden arbejder LB Forsikring med at styrke de digitale platforme for at hjælpe med at give kunderne svar, hvis telefonerne er optagede. Bl.a. har forsikringsselskabet inden ferien lanceret en chatbot, kaldet Elba, der kan besvare de mest simple spørgsmål angående rejseforsikringer.

Forsikringsselskabet oplyser, at der i perioden 1. maj til 1. august er 3798 kunder, der har anvendt chatbotten.

LB Forsikring indgår trecifret millionaftale om fundament for vækst

LB Forsikring indgår innovationssamarbejde med israelsk venturekapitalfond 

Mere fra FinansWatch

Job

Se flere jobs