Vis det fulde website

FinansWatch

Invester i det, du kan se fra kirketårnet

Få år tilbage var et særligt princip udbredt blandt banker og sparekasser. Det blev kaldt kirketårnsprincippet med henvisning til, at forretningsområdet skulle holdes inden for det, man kunne se fra det lokale kirketårn. Handlede man med velkendte folk fra nærmiljøet, blev man ikke taget ved næsen. Det var i hvert fald logikken.

Foto: PR/T. Rowe Price

Princippet om kirketårnene kan virke lidt gammeldags i dag, men tanken bag er yderst fornuftig.

Princippet har fundet sin udbredelse indenfor traditionelle bankforretninger, men aldrig rigtig indenfor kapitalforvaltning. Det er ærgerligt, for det er faktisk netop her, man har gavn af at være klog på markedet. Det gælder både, når man handler værdipapirer på nærmarkedet eller på den anden side af kloden.

Tag for eksempel det amerikanske aktiemarked, der er verdens største. Værdien udgør mere end halvdelen af det globale markedsindeks, og otte af de ti mest værdifulde børsnoterede selskaber i verden er fra USA.

Det betyder, at investorer verden over flokkes om de amerikanske børser. Men størrelsen og den enorme interesse betyder også, at dette marked, i hvert fald i teorien, bør være det mest effektive i verden og dermed det sværeste at slå.

Investeringsforeningerne halter efter

Det gælder især for mange europæiske og danske investorer, der har blikket rettet mod USA. Deres udfordringer er blevet bekræftet flere gange i medierne de seneste par år. FinansWatch beskrev tidligere i år, hvordan medianen af 12 danske investeringsforeninger med fokus på amerikanske aktier i 2018 opnåede et afkast på minus 3,8 procent. Imens endte et generelt indeks over amerikanske aktier i nul.

På den globale scene kommer Spiva-undersøgelsen fra S&P Dow Jones Indices frem til en tilsvarende hård dom. Spiva har analyseret sig frem til, at hele 82,14 % af de aktive fonde, der investerer i amerikansk large-cap, underperformer S&P 500-indekset over en femårig periode.

Spiva fremhæver blandt andet to forhold, der gør sig gældende, når aktive fonde investerer. For det første er der en tendens til, at de aktive fonde har sværere ved at slå benchmark på fjerne markeder, end når de opererer på mere velkendte breddegrader. For det andet fremhæver Spiva, at aktive fonde, med mindre kapital under forvaltning, præsterer dårligere end større fonde. Størrelsen giver simpelthen konkurrencemæssige fordele.

Jeg mener ikke, at disse to forhold er altafgørende, men de har stor betydning.

Tæt på markedet

Hos T. Rowe Price tror vi, at for at slå markedet, er man nødt til at være i markedet. Man skal være tæt på virksomhederne, man analyserer, og man skal kunne se ledelsen i øjnene. Det kan man ikke fra et skrivebord, hvor som helst på kloden.

Vi har mere end 600 professionelle investeringseksperter, der går i dybden med det marked og den geografi, de er tilknyttet. Om det er i Baltimore, Tokyo, Singapore, Sidney, London, Hong Kong eller San Francisco.

Mere end 400 af dem sidder i USA, hvor vi for vores kunder, er blandt de største investorer i det amerikanske aktiemarked og i store virksomheder som Amazon og Facebook. Den tilgang mener vi, giver os de bedste forudsætninger for at nå målsætningen om at slå markedet, der hvor vi er repræsenteret.

Og det er ikke bare en mavefornemmelse. Vi har undersøgt det ved at måle, hvordan 18 af vores amerikanske diversificerede aktiestrategier, rettet mod institutionelle investorer, har klaret sig på den lange bane. Det viste sig, at langt de fleste af dem skabte et positivt merafkast, efter omkostninger, sammenlignet med de respektive benchmarks. Og det er over flere forskellige tidsserier.

Her er nærhed til det amerikanske marked en væsentlig del af forklaringen, men medarbejderfastholdelse er også et vigtigt element.

Viden er afgørende

For du skal vide mere end markedet, hvis du skal slå det. Den indsigt bliver opbygget over tid og gennem research og analyse af udvalgte selskaber og sektorer. Derfor er det også vigtigt, at det er de samme medarbejdere, der går ud af kontoret om aftenen, som også kommer tilbage igen på arbejdet dagen efter.

De kapitalforvaltere, der formår at holde på deres dygtige medarbejdere, har dermed et forspring i markedet.

For eksempel har vores porteføljeforvaltere i gennemsnit 22 års erfaring fra industrien og har været ansat i 17 år. Når vi måler på medarbejdertilfredsheden, kan vi se, at en væsentlig årsag til, hvorfor medarbejderne bliver hos T. Rowe Price er, at de får lov til at fordybe sig i det, de ved noget om.

Også her giver kirketårnsprincippet altså kapitalforvalterne en fordel, men det lader bare ikke til, at det har fundet sin store udbredelse i Danmark.

Så man kan jo omvendt spørge, hvor mange amerikanere, kinesere eller australiere, der sidder i New York, Shanghai eller Sidney og forsøger at slå det danske aktiemarked?

Det er næppe mange. Og det leder jo naturligt videre til en undren over, hvorfor det omvendte, så gør sig gældende?


Mere fra FinansWatch

Job

Se flere jobs