Vis det fulde website

FinansWatch

Fra 12.000 til 29.000 kroner om året: Mangelfuld data giver store prisforskelle på elbilforsikringer

Forsikringsselskaber prissætter meget forskelligt, når det kommer til forsikring af elbiler. Det skyldes muligvis, at datagrundlaget endnu er umodent. "Vi vil ikke subsidiere elbiler," siger forsikringsselskab om høje præmier.

Danmark har ikke en lang historik med elbiler. Umiddelbart viser dataen dog, at elbiler er både dyrere at reparere og har en højere skadesfrekvens end andre biler. | Foto: Katrine Marie Kragh/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Knap 17.000 kroner om året.

Så stor er forskellen på, om man forsikrer sin nye Tesla Model 3 hos FDM Forsikring, hvor den årlige præmie lyder på 11.986 kroner, eller hos Nem Forsikring, hvor en tilsvarende forsikring koster 28.852 kroner.

Det viser en test, som Forbrugerrådet Tænk lavede tidligere på året, hvor 13 forsikringsselskaber har givet tilbud på 10 forskellige elbiler.

"Vi har konstateret, at der er temmlig store forskelle i pris fra top til bund, selvom dækningerne er meget ens. Forskellene er større, end når vi tidligere har sammenlignet forsikringer på benzinbiler," siger Lars Baadsgaard, chefkonsulent i Test og Analyse hos Forbrugerrådet Tænk.

Ifølge beregninger, som Forbrugerrådet Tænk har lavet for FinansWatch, er det gennemsnitlige prisspænd i testen 5.373 kroner. Til sammenligning var det gennemsnitlige prisspænd 4.182 kroner i den seneste test af forsikringer på benzinbiler, som Tænk udgav i september 2019.

"Der endnu er relativt få elbiler på de danske veje. Det betyder, at den data, som forsikringsselskaberne beregner præmier ud fra, er umoden og har store usikkerheder," siger Lars Baadsgaard.

"Det kan forklare, at nogle forsikringsselskaber vælger at reagere voldsomt på et ufuldstændigt datagrundlag, mens andre prissætter tættere på det, man ser på benzinbiler," fortsætter han.

Dyrere at reparere

Hvis man sammenligner gennemsnitsprisen på bilforsikringer i Tænks tests for henholdsvis el- og benzinbiler, så ligger den årlige præmie i gennemsnit cirka 1.400 kroner højere i elbil-testen. Dette skal ses i lyset af, at elbiler generelt er dyrere at købe og ikke mindst reparere end benzinbiler.

Derfor er der med prisforskellene ikke nødvendigvis tale om forfordeling af et bestemt drivmiddel – det er en nøgtern reaktion på, at der er en større risiko ved at forsikre elbiler. Sådan lyder det fra Nem Forsikring, der har den højeste forsikringspræmie af alle selskaber i elbil-testen.

"Elbiler følger den samme udregningsmodel som alle andre biler. Vi regner på, hvad en gennemsnitlig reparation koster for de forskellige bilmærker, og så fastsætter vi en pris ud fra det. Og her skiller elbiler sig ud," siger Carsten Møller Pedersen, adm. direktør i Nem Forsikring.

"Hvis man eksempelvis kigger på Tesla, som udelukkende laver elbiler, så er reparationsprisen dobbelt så høj som gennemsnittet for alle bilmærker. Og jeg kan ikke lade Skoda subsidiere Tesla ved at sætte en forsikringspræmie, der ikke svarer til den reelle risiko. Jeg er håndværker, ikke politiker," fortsætter han.

(Artiklen fortsætter under grafikken)

Carsten Møller Pedersen påpeger desuden, at elbiler har en højere skadesfrekvens end benzinbiler. Dette skyldes formentlig, at føreren skal vende sig til, at elbiler accelererer hurtigere end andre biler. Denne faktor spiller også ind, når man fastsætter præmier, siger forsikringsdirektøren.

"Jeg tror meget på de objektive risikofaktorer. Og vi forsøger at få så mange faktorer ind i vores tarifering som muligt. Det betyder også, at vi ikke taber penge på at forsikre Tesla. Det ved jeg, at der er nogle selskaber, der gør," siger Carsten Møller Pedersen.

Højere grad af gætværk

Vinderen i Forbrugerrådet Tænks elbil-test blev FDM Forsikring. Bilejer-foreningen har indgået et partnerskab med Tryg, som leverer forsikringsprodukterne og den underliggende tarifering.

Alligevel kan FDM tilbyde markant billigere bilforsikringer end Tryg selv, der havde den næsthøjeste præmie i testen. Det skyldes især én ting, mener Casper Sig Løkke Nielsen, der er områdechef for forsikring hos FDM.

"For at kunne tegne en FDM Forsikring skal man være medlem hos FDM. Vores medlemmer tilhører typisk det modne segment, som passer rigtig godt på deres biler, det betyder, at de har en lav risiko for at få skader. Derfor kan vi tilbyde dem en god pris,” siger Casper Sig Løkke Nielsen.

FDM Forsikring var også testvinder, da Tænk testede bilforsikringer på benzinbiler i efteråret. Men skellet mellem dyreste og billigste forsikringer var større på el- end på benzinbiler.

Spørger man Casper Sig Løkke Nielsen, hvad årsagen er til dette, så er forklaringen – som Tænk også påpeger – at erfaringerne med elbiler i Danmark endnu er begrænsede, og dette giver større udsving i præmierne.

"Vi har stadig en meget lille bestand af elbiler i Danmark til at beregne priser på baggrund af. Derfor er der en højere grad af gætværk, når man skal sætte en pris på en forsikring til en elbil frem for en benzinbil," siger Casper Sig Løkke Nielsen.

Han understreger, at FDM Forsikring ikke har en særlig strategi, når det kommer til elbiler.

"Vi har ikke fokus på én forbrændingsmodel frem for en anden. Vi favner hele mobiliteten. Derfor er vi også meget glade for, at vi var billigst både på elbiler og benzinbiler, for vi vil gerne være noget for alle billister," siger Casper Sig Løkke Nielsen.

Codan giver rabat til Tesla-biler med autopilot: "Om 25 år vil der ikke være behov for bilforsikringer"

Forsikringsbranchen har oplevet færre bilskader – men dårligt vejr har historisk givet større udsving end coronakrisen

Jordbundsforhold og sladrehank i telefonen: Forsikringsselskaber forventer hård konkurrence om kundernes data

PFA og Alm. Brand investerer mindst i fossil energi – klimakampagne undersøger forsikringsselskabers sorte investeringer

Aktivt ejerskab og grønne obligationer: Sådan arbejder forsikringsselskaber med bæredygtige investeringer 

Mere fra FinansWatch

Job

Se flere jobs