Vis det fulde website

FinansWatch

Topdanmark går mest frem af alle forsikringsselskaber i ny imageundersøgelse

Topdanmark nyder den største fremgang i ny imageundersøgelse, men ender alligevel i midten. Man har ikke været helt gode nok til at påvirke samfundsdebatten, mener adm. direktør. Top 3 er identisk med sidste års imagemåling.

Den øverste chef i Topdanmark, Peter Hermann, er glad for, at man er gået frem i ny imageundersøgelse. En midterplacering skyldes, at man ikke har været gode nok til at påvirke dagsordenen, siger han. | Foto: Stine Bidstrup/ERH

Sygeforsikring Danmark, LB Forsikring og Tryg.

De er for andet år i træk de tre forsikringsselskaber med det bedste image. Det er resultatet af årets image-undersøgelse, Finansimage, der foretages af FW Insight i samarbejde med Wilke.

Derudover er årets højdespringer Topdanmark, der går 3, 2 procentpoint frem, så man ender med en samlet score på 75,6 procentpoint ud af 100 og en samlet femteplads ud af de 10 store forsikringsselskaber, der indgår i undersøgelsen. Og fremgangen vækker glæde hos Topdanmark.

”Jeg er glad for, at vi går frem i målingen. Jeg ser det som et resultat af, at vi arbejder målrettet på at forbedre kundeoplevelsen og være et ansvarligt og ordentligt pensions- og forsikringsselskab. Det er ikke noget nyt, men vi har en ambition om altid at gøre det bedre. Jeg ser dette resultat som en anerkendelse af, at det går den rigtige vej,” siger adm. direktør i Topdanmark, Peter Hermann.

Peter Hermann fortæller, at virksomheden inden for det seneste år har arbejdet meget med samfundsansvar, bæredygtighed og medarbejdertrivsel, hvilket efter hans vurdering kan have gjort et udslag i målingen.

Finansimage undersøger finansvirksomheders image ud fra en såkaldt NPS-score, der kort fortalt viser i, hvor høj grad man har lyst til at anbefale en virksomhed, man i forvejen har kendskab til.

Bedre til at påvirke dagsordenen

Selvom Topdanmark går mest frem af alle, ender man dog lige i midterfeltet. For at ende i toppen skal Topdanmark markere sig mere i samfundsdebatten, mener Peter Hermann.

”Som en stor, dansk virksomhed kan vi påvirke dagsordenerne i medierne og offentligheden generelt, og det har vi måske ikke været helt gode nok til. Vi vil gerne være mere proaktive over for kunderne, men også over for medierne og pressen. Inden for fx sundhedsområdet og stressproblematikken har vi stor ekspertise, og der kan vi både hjælpe den enkelte og præge samfundsdebatten,” siger han.

Som nævnt er top tre identisk med sidste år. Sygeforsikring Danmark har ligget nummer 1 tre år i træk og i år får de en score på 87,6, mens LB Forsikring og Tryg har en score på henholdsvis 84,4 og 81,5.

Codan igen i bunden

I bunden af listen finder man – for anden år i træk – Codan, der godt nok er gået 0,8 procentpoint frem, men som alligevel ender på en score 62,2, hvilket er 25,2 procentpoint efter Sygeforsikring Danmark på førstepladsen og 11,6 procentpoint efter gennemsnittet for hele forsikringsbranchen.

Hos Codan er man ikke tilfredse, men man har tiltro til, at det vil se bedre ud til næste år.

”Det er naturligvis ikke et tilfredsstillende resultat, og selv om vi går lidt frem, så er vores potentiale meget større, hvilket vores konkrete planer og tiltag også afspejler,” skriver kommunikations, -marketing og online-direktør, Morten Møller Madsen, i en mail til FinansWatch og fortsætter:

”Vi har en ambition om, at Codan skal være blandt de stærkeste i branchen, og på flere områder er vi godt på vej. […] Hver eneste dag arbejder +1000 medarbejdere dedikeret for at sikre gode løsninger, produkter og rådgivning til fordel for kunder og samfundet, så jeg er overbevist om, at vi til næste år også står med et stærkere image.”

Forsikringsbranchen har fortsat det bedste image

Forsikringsbranchen er i øvrigt igen den branche, der samlet set scorer bedst i imageundersøgelsen.

Gennemsnittet for branchen er 73,8 og både pensionsselskaber, realkreditinstitutter og investeringsforeninger får samlet en dårligere imagescore end forsikringsbranchen. I bunden ligger pengeinstitutterne med en gennemsnitlig score på 65,4.

Målingen er baseret på svar fra godt 5000 repræsentativt udvalgte danskere. Undersøgelsen er gennemført i perioden 7. juli til 31. august.

Undersøgelsen er en del af rapporten Finansimage 2020, der udgives af FinansWatch i samarbejde med Wilke. Rapporten er gratis for abonnenter på FW Insight, men kan også købes separat.

Læs gratis preview af rapporten her:

https://insight.finanswatch.dk/rapporter/2020/finansimage/

Læs mere om FW Insight her:

https://insight.finanswatch.dk/

Tilmeld FinansWatch gratis nyhedsbrev

OBS: Det er gratis at modtage nyhedsbrevet.

Mere fra FinansWatch

Job

Se flere jobs